کشور پادشاهی عمان دومین کشور بزرگ در شبه جزیره عربستان، از ناحیه مساحت می باشد. این کشور در شرق شبه جزیره عربستان قرار دارد. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان محدود می شود. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی همسایه است. نام عمان به خاطر انتساب آن به شخصی به نام عمان است

که او را فرزند قحطان یا از نوادگان ابراهیم ( ع ) می دانند. عمان سال ها قبل از طلوع اسلام به این نام موسوم بوده است.
کشور عمان با اقتصادهای بزرگ مانند عربستان و امارات از طریق راه آهن ، جاده ، دریا و هوایی از دسترسی تجاری برخوردار است و به همین دلیل محلی مناسب و ایده آل برای شرکت های بازرگانی است. ما در این مطلب به بررسی نحوه ثبت شرکت در عمان پرداخته ایم . لطفاَ ما را تا انتهای این مطلب همراهی بفرمایید.

  • مزایای ثبت شرکت در عمان

1- اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در عمان
2- افتتاح حساب بانکی بین المللی
3- اتباع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس GCC مجاز به مالکیت 100 درصد ثبت شرکت در عمان می باشند.
4- عمان دارای سه منطقه آزاد تجاری برای ثبت شرکت در عمان و چندین ناحیه صنعتی است که به شرکت های خارجی 1) حق مالکیت خارجی 2) تا 50 سال معافیت مالیاتی 3) حمایت های ویژه زیرساختی ارائه می دهد.
5- ثبت شرکت در عمان با مسئولیت محدود LLC متحمل پرداخت مالیات تکلیفی 1) سود سهام 2) اموال یا 3) مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد.
6- عمان مایل به تکرار موفقیت دبی است و به ادامه آزاد سازی و رشد 7% برای آینده قابل پیش بینی پرداخته است.
7- مخارج دولتی نمایانگر 32% از کل تولید داخلی این کشور است. اخذ قراردادهای دولتی می تواند فوق العاده پرسود باشد. شرکت های خارجی مجری قراردادهای دولتی می تواند 100% مالکیت خارجی داشته باشند.
8- هزینه های نیروی کار و هزینه های ثانونی از قبیل دفترکار کمتر از دوبی می باشد.

  • قوانین ثبت شرکت در عمان

– به موجب قوانین عمان، برای ثبت شرکت در عمان، طرف ایرانی 70% و طرف عمانی 30% از سهام شرکت را دارا می باشند که این درصد تنها به دلیل وجود قوانین عمان برای ثبت شرکت مطرح شده است، اما طرف عمانی طبق قراردادی که با طرف ایرانی منعقد می کند هیچ حق دخالتی در مدیریت و سود شرکت نخواهد داشت و طرف عمانی پیرو این قرارداد، تنها به دریافت پولی به صورت ماهانه یا سالیانه اکتفا کرده و در مسائل داخلی شرکت حق هیچ گونه دخالتی ندارد.
– افراد خارجی بدون اخذ گواهی تجارت از وزارت بازرگانی و صنایع قادر به فعالیت تجاری یا مشارکت در فعالیت تجاری عمان نمی باشند.
– گواهی فعالیت های تجاری در عمان که توسط سازمان های تجارت عمان صادر می گردد، تنها به کسانی اعطا می گردد که سرمایه موجودی آنان کمتر از مبلغ 150000 ریال ( ریال عمان ) و یا درصد مشارکت های خارجی آنان بیش از 49 درصد نباشد، چرا که درصد مالکیت خارجی در موقعیت های خاص ممکن است افزایش یابد.
– سرمایه گذاران خارجی مجوز 100 درصد مشارکت در پروژه های پیشرفت اقتصادی که توسط شورای توسعه ملی مورد تایید واقع می شود را دارند که حداقل سرمایه موجود برای این امر بایستی 500000 ریال ( ریال عمان ) باشد.
– تنها هزینه سالیانه برای مالک ایرانی شرکت، هزینه اسپانسر عمانی است.
– مالیات سالیانه برای شرکت ها در عمان 0% می باشد.
– پروانه شرکت هر پنج سال یک بار تمدید می شود.

  • مناطق آزاد تجاری و صنعتی در عمان و تسهیلات حمایتی ویژه از آن

کشور عمان دارای چندین منطقه آزاد تجاری و صنعتی است . برخی از این مناطق در حال حاضر فعال شده اند و برخی دیگر نیز در برنامه های توسعه دولت عمان قرار دارند.
– منطقه آزاد صحار
– منطقه آزاد مسندم
– منطقه آزاد المزیونه
– منطقه آزاد ریسوت
– منطقه آزاد صلاله
تسهیلات حمایتی از مناطق آزاد تجاری و صنعتی :
بانک توسعه صادرات عمان نیز صادرات کالا از این کشور را به طرق ذیل حمایت می کند :
– در زمینه صادرات هم عمان تنها کشور حوزه خلیج فارس است که بیمه های اعتباری صادرات اعطا می کند.
الف- تامین اعتبار برای صادرات با بهره های مناسب و عادلانه
ب- ارائه پوشش بیمه صادرات به تولیدکنندگان برای مقابله با مخاطرات احتمالی – کمک به تولیدکنندگان برای اخذ وام از بانک های تجاری با نرخ سوبسیددار .

  • مراحل ثبت شرکت در عمان

1- نوشتن برنامه تجارت یا بیزینس پلن برای ثبت شرکت
2- سپرده گذاری سرمایه شرکت در بانک ( مدت زمان انجام آن یک روز می باشد و هیچ هزینه ای در قبال آن اخذ نخواهد شد ).
3- ثبت شرکت ( مدت زمان انجام آن 7 روز می باشد ).
4- ثبت شرکت در اداره مالیات ( مدت زمان آن 1 روز بوده و هزینه ای نخواهد داشت ).
5- ثبت نام کارمندان شرکت ( مدت زمان انجام آن یک روز و بدون اخذ هزینه است ).
نکته : افتتاح حساب بانکی مستلزم داشتن پاسپورت، مدرک ثبت تجاری، اساسنامه شرکت و همچنین مدرکی مبنی بر اثبات اسکان در این کشور است.